pl  |  en

Jesteś tylko Ty i Twój pomysł!

Andrzej Mazur jest front-end game developerem. Jego pasja to organizacja imprez poświęconych promocji HTML5 – języka, który go oczarował. W rozmowie z MegiTeam zdradza jak zostać game developerem. Poleca także nadchodzące wydarzenia, których twórcy gier nie mogą przegapić!

MegiTeam: Praca, którą zgłosiłeś do konkursu 5 historii na 5-lecie przedstawia skok ze spadochronem i… laptopem. Nie przerywasz pracy nawet na chwilę?

Andrzej Mazur: To był żart. Oddzielam pracę od czasu wolnego. Dzięki temu resetuje się i nabieram chęci do dalszego działania. Uważam, że wypoczęty człowiek to szczęśliwy – a co za tym idzie – produktywny i efektywny pracownik.

MT: Na co dzień zajmujesz się tworzeniem gier. Jesteś też organizatorem wielu imprez branżowych. Która pasja była najpierw?

A.M.: Zdecydowanie gry. Na studiach informatycznych udało mi się przekonać promotora, aby przyjął grę napisaną w C++,  jako temat pracy licencjackiej. Później poszedłem w stronę front-endu, zainteresowałem się językiem JavaScript i jakoś tak samo poszło. Eksperymentowałem z jedyną znaną mi wtedy biblioteką – jQuery.  W końcu zacząłem pisać proste gry od zera lub wykorzystywać dedykowane frameworki. Organizowanie spotkań związanych z tworzeniem gier HTML5 pod szyldem Gamedev.js to reakcja na brak takowych w naszym kraju.

MT: Co trzeba zrobić by zostać game developerem?

A.M.:Wystarczy zacząć tworzyć gry. Jeśli interesuje cię to, chcesz poświęcić swój czas, to więcej do szczęścia nie jest ci potrzebne. Wiedzę, materiały, pomoc – wszystko to znajdziesz w Internecie.

MT: Lubisz swoją pracę?

A.M.: Jasne. Jeżeli nie lubisz pracy, którą wykonujesz, to powinieneś ją zmienić. Nasza branża jest o tyle dobra, że kryzys praktycznie jej nie dotyka – to pracodawca poszukuje pracownika, a nie odwrotnie.

MT: Enclave Games to Twoja Marka?

A.M.: Enclave Games to urzeczywistnienie mojej pasji do tworzenia gier HTML5. Jestem programistą i nie mam za grosz talentu graficznego. W tej kwestii wspiera mnie moja żona (jej prace można obejrzeć tutaj). Nawiązałem także współpracę ze świetnym studiem BlackMoon Design. Pracujemy właśnie nad pierwszym poważnym tytułem: Wizard Quest. Czy Enclave przerodzi się w pełnoprawną firmę i podbije rynek? Czas pokaże. Technologia jest młoda, ale daje mnóstwo możliwości. Konkurencja nadal nie jest duża – na pewno warto spróbować.

MT: Wspominałeś nam kiedyś o wydarzeniu  js13kGames. Pomysł się rozwija?

A.M.: Konkurs js13kGames polega na tym, by w ciągu miesiąca stworzyć grę HTML5 na zadany temat. Całkowita wielkość zasobów (kod źródłowy, grafiki) nie może przekroczyć 13 kb. Trzeba się sporo namęczyć, by stworzyć coś ciekawego i jednocześnie zmieścić się w limicie. W pierwszej, zeszłorocznej edycji (13 sierpnia – 13 września 2012) do wygrania były nagrody o szacunkowej wartości 8 tysięcy dolarów. Wszystkie ściśle związane z tworzeniem gier HTML5: licencje na oprogramowanie, książki czy wszelkiego rodzaju usługi. Otrzymałem ponad 60 zgłoszeń, a wygrała niesamowita gra SpacePi. Zeszłoroczny konkurs miał charakter eksperymentalny i odniósł spory sukces. Docierały do mnie same pozytywne reakcje. Postanowiłem kontynuować pomysł i w tym roku będzie okazja, by wziąć udział w konkursie po raz drugi.

MT: HTML5, Java Script, CSS3 – na blogu piszesz, że jesteś nimi oczarowany…

A.M.: Dla mnie osobiście te technologie niosą ze sobą niesamowitą łatwość tworzenia ładnych, ciekawych i funkcjonalnych rozwiązań, czy będzie to prosta strona, czy rozbudowana aplikacja internetowa. Technologia cały czas się rozwija. Co chwilę pojawiają się nowe narzędzia, zaskakujące rozwiązania odwiecznych problemów, czy zwykłe eksperymenty pokazujące możliwości najnowszych silników przeglądarek. A do tego wszystkiego wystarczy zwykły edytor tekstowy. Dzięki tym technologiom możesz stworzyć coś z niczego i podzielić się tym z milionami osób na całym świecie. Nie ma granic, jesteś tylko Ty i Twój pomysł!

MT: Jesteś „etatowym kronikarzem” warszawskich szkoleń i konferencji. Polecisz nam nadchodzące wydarzenia?

A.M.: Najbliższe wydarzenie już wkrótce:

1. 24-26 kwietnia w Warszawie odbędzie się największy festiwal front-endu w tej części Europy, czyli konferencja Front-Trends.

Organizowują ją Damian Wielgosik i Paweł Czerski. W tym roku zabawa potrwa aż trzy dni w czasie których odbędą się prelekcje zarówno największych gwiazd z branży jak i wschodzących talentów, oprócz tego będzie mnóstwo atrakcji i imprez towarzyszących.

2. Za kilka miesięcy, w dniach 18-20 września w stolicy odbędzie się kolejna edycja konferencji OnGameStart.

Organizatorem jest Michał Budzyński . To pierwsza i największa konferencja o grach HTML5 na świecie, więc mamy się czym chwalić.

3. Kolejnym polecanym przeze mnie wydarzeniem będzie event Gamedev.js, nad którym sam pracuję, ale nie mogę jeszcze zdradzić zbyt wielu szczegółów.

Tematyka dotyczyć będzie gier HTML5 na urządzenia mobilne a także samych mobilnych systemów operacyjnych tworzonych w tej technologii. Termin zapewne między Front-Trends a OnGameStart, reszta to na razie tajemnica.

MT: Powiedz jeszcze jak wykorzystałeś nagrodę zdobytą w naszym konkursie (konto M)?

A.M.: Przedłużyłem ważność konta, na którym trzymam część swoich stron – w tym najważniejszą, czyli bloga i portfolio. Korzystam z Waszych usług od kilku lat. Standardowe hostingi oferujące jedynie PHP nie były wystarczające dla moich projektów w Pythonie. Potrzebowałem serwera do eksperymentów z różnymi technologiami (Django, Git, Node.js, shell). Okazało się, że MegiTeam ma najkorzystniejszą ofertę z dostępnych opcji, więc postanowiłem spróbować. Nigdy nie miałem żadnych problemów z Waszym hostingiem. Na pewno zostanę na dłużej.